Het Nederlands Watermuseum als zoetwater hoofdkwartier, verbonden met het rivierengebied en de delta.

In opdracht van en in samenwerking met het Nederlands Watermuseum in Arnhem ontwikkelde ik als als Curator Museumvernieuwing, de toekomstvisie en het schetsontwerp voor het vernieuwde watermuseum. In dit concept strekken de activiteiten van het verrassende, waterrijke ‘doe museum’ zich uit tot ver in de delta. Hier worden kinderen, jongeren, young professionals en hun ouders actief betrokken bij water-, klimaat- en leefbaarheid vraagstukken én mogelijke oplossingen. Het doel is hen actief te laten meedenken over een toekomst die inspireert, in balans met de natuur. Niet alleen tijdens een bezoek aan het museum, maar ook tijdens belevingsexpedities waarin deelnemers fietsend, struinend en varend in boten, kano’s en op supboards, door het Rivierengebied en de delta reizen. Tochten die geïnspireerd zijn op expedities die ik jarenlang georganiseerd heb binnen Hoogtij Expedities

Zie voor een indruk Rivierexpeditie2120

In dit concept gaat het erom kinderen, jongeren en hun families letterlijk en figuurlijk in beweging te krijgen voor water. Op een manier waar ook scholen, bedrijven, NGO’s, overheden, de kunsten, hogescholen en universiteiten graag bij betrokken zijn. Want wij zullen samen met jongeren een blauwere leefstijl moeten uitvinden en na moeten denken over een andere, klimaatbestendige, veel natuurlijkere inrichting van ons land. Kortom: een toekomst voor ons land waar je zin in krijgt!

Opdrachtgever:

  • Nederlands Watermuseun

Watermuseum, als een steen in een vijver, veroorzaker van beweging en nieuwe patronen. Dichtbij en ver weg.

REACTIES OP HET CONCEPT

Als college van B&W van Arnhem vinden wij dat we geen tijd mogen verliezen in het aanpakken van de klimaatopgaven en daarom zijn we zelf druk bezig met het bewust maken van onze bewoners om gezamenlijk deze klimaatopgave op te pakken. Het initiatief om in het museum dit centraal te stellen, sluit aan bij de grote opgave waar we allemaal aan zullen moeten bijdragen.” Cathelijne Bouwkamp / Wethouder gemeente Arnhem / Namens college van gemeente Arnhem.

 

Based on what I learned about the current project to renovate and upgrade the exhibition areas of the Netherlands’ Watermuseum – in cooperation with local and regional government, the waterboards, universities and other stakeholders – I would be very grateful if your Ministry could support this renovation that will have a tremendous impact on young generations.” Eriberto Eulisse/Excecutive Director of the UNESCO Global Network of Water Museums.

 

“Ik word erg enthousiast over het concept, mooi dat handelend leren waarin het (zintuiglijk) ervaren een belangrijke rol speelt bij het begrijpen. De beleving van water om je heen in het museum geeft je echt een wauw gevoel. Expedities koppelen aan de toepasbaarheid van opgedane kennis in het museum is een heel goed idee. De volgorde eerst iets aanbieden en dan ermee aan de slag werkt heel goed.“ Leonie Nijenhuis / Docent basisschool Het Jongleren.

 

“Ik zie voor mij dat elke leerling in een tweejaarlijks cyclus naar het Nederlands Watermuseum gaat en zich steeds meer verdiept tot alle kennis en vaardigheden meegenomen worden naar de eindreis door de delta in groep 8.” Ansje Datema / Directeur Pieter Brueghelschool
Zie hier de videoboodschap van Fien Snelting, voormalig Jeugd Dijkgraaf van Nederland, waarin zij haar enthousiasme deelt over het vernieuwingsconcept.

Het Watermuseum kan dé plek zijn waar we de toekomst uitvinden en oefenen,

waar werk en spel, realiteit en fantasie, wetenschap en verbeelding,
hemel en aarde, verstand en droom bij elkaar horen.
Tijdens prachtige projecten en programma’s in, rond en ver buiten het gebouw.
Hier werken we samen met andere veranderaars
Durf!
De urgentie is nog nooit zo groot geweest
En wat moet kan!

Wat kan Hoogtij Projecten voor u betekenen?